maanantai 9. huhtikuuta 2012

Miten tabletti toimii luennolla?

Olin  tuossa reilu viikko sitten kuuden päivän opintomatkalla Sveitsissä. Matkan pääkohteena oli  CERN. Ohjelmassa oli useita luentoja, joilla luennollisesti halusin tehdä muistiinpanot ja saada asiat talteen niin hyvin kuin suinkin. Harvemmin nimittäin pääsee kuuntelemaan muun muassa Nobel-palkitussa ryhmässä työskennellyttä fyysikkoa.

Käytin luennoilla koulusta mukaani saamaa iPadia. Kaikille omasta koulustani lähteville näet annettiin mukaan iPad, kun niitä on juuri kouluun tullut. Käyttelinkin iPadia lähinnä muistiinpanovälineenä, vaikka toki piti muutama sähköpostikin kirjoitella ja twiitata hieman. CERN:ssä oli nimittäin ilmainen WLAN.

Äänitin kaikki luennot Dragon Recorder -sovelluksella. Se oli oikein kätevä sovellus, sillä saatoin laittaa sen taustalle pyörimään ja alkaa sitten tekemään muistiinpanoja. Nyt ovat kaikki luennot kätevästi tallennettuina ja siirtäminen esimerkiksi omalle läppärille onnistui helposti lataamalla tiedostot nettiin ja lataamalla ne sieltä omalle koneelle.

Itse muistiinpanoja tein ensin Pages-tekstinkäsittelyohjelmalla. Tableteilla kirjoittamista ei ole erityisemmin kehuttu enkä minäkään tee poikkeusta. Kymmensormijärjestelmän täysipainoinen käyttö ei iPadilla kirjoittaessa onnistunut, sillä minulla ei ollut käytössäni mitään erillistä näppäimistöä. Kosketusnäytöllä ei voi saada tuntumaa näppäimiin ja toki näppäimistön muotokin on hieman erilainen. Hieman helpompaa ja nopeampaa kirjoittaminen kuitenkin oli, kuin olin olettanut eikä se mitenkään epämiellyttävää ollut. Pystyn vain kirjoittamaan esimerkiksi läppärilläni nopeammin.

Koska kaipasin piirto-ominaisuuksia, tein myöhemmillä luennoilla muistiinpanot Mental Notella. Saatoin vaihtaa joustavasti näppäimistöllä kirjoittamisen ja piirtotilan välillä, mikä oli erittäin kätevää. Esimerkiksi kaavat oli helpompaa kirjoittaa käsin, mutta muuten kirjoittaminen oli nopeampaa ja siistimpää näppäimistöllä. Minulla oli mukanani kotoa lainaamani Stylus-kynä, joka helpotti huomattavasti piirtämistä ja käsin kirjoittamista. Lisäksi iPadia oli muutenkin kivempi käyttää sillä. Ei tullut ainakaan niin paljon sormenjälkiä näyttöön.

iPadilla oli myös kätevä ottaa kuvia luennoilla näytetyistä dioista, joista muistiinpanojen tekeminen oli vaikeaa tai hidasta. Erityisesti Mental Notella kuvan lisääminen muistiinpanoihin oli vaivatonta ja kuvat olivat selkeä lisäarvo muistiinpanoissa. Kaikkia kaavioita ei tarvinnut ruveta piirtämään, kun niistä saattoi vain napata nopeasti kuvan. Mitään huippulaatua kuvat eivät varsinkaan suurennettuina tietenkään olleet, mutta kyllä niiden laatu jo sellaisenaankin riitti ainakin minulle aivan hyvin.

Lopuksi on vielä mainittava tabletin kannettavuus ja vaivattomuus läppäriin verrattuna. Tabletti on paljon kevyempi kuin läppäri ja useimmiten nopeammin käyttövalmis. Kaikkia samoja ominaisuuksia siinä ei tietenkään ole, mutta esimerkiksi muistiinpanoja tekemisessä tabletista ei puutu muuta kuin fyysinen näppäimistö ja sekin puute on korjattavissa. Selkeää lisäarvoa ovat kuitenkin piirtäminen ja kuvien ottamisen helppous. Tabletti on siis mielestäni oikein oiva apu luennoilla.

Pilvi Rajala, Elimäen lukio (10A)
Sama blogikirjoitus opiskelijan omassa blogissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti